Τρίτη 5 Δεκεμβρίου 2017


Η προστασία των ζώων

 

Δεν ξέρω αν είμαστε λαός ζωόφιλων. Όμως, από τους πολλούς και δραστήριους φιλοζωικούς συλλόγους καθώς και από τις ενώσεις και τις πρωτοβουλίες υπέρ των ζώων, διαπίστωσα πως υπάρχουν πολλοί φίλοι των ζώων, με τα οποία θα έπρεπε να μοιραζόμαστε δίκαια αυτόν τον πλανήτη.
 
Στη χώρα μας δραστηριοποιούνται, επίσης, πολλοί και άρτια καταρτισμένοι κτηνίατροι, με γνώσεις, επιστημονικές ικανότητες και σημαντικές σπουδές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
 
Εν τούτοις, έχω την άποψη ότι το ποσοστό των ζωόφιλων ή των φιλόζωων (πρόκειται για δύο λέξεις με το ίδιο νόημα με επικρατέστερη την πρώτη) μεταξύ μας δεν είναι μεγάλο, ούτε καν σημαντικό, καθώς παρατηρώ συνεχώς πτώματα σκύλων, γάτων και άλλων ζώων (όπως κουναβιών και αλεπούδων, στις επαρχίες) να σαπίζουν στα κράσπεδα των δρόμων και πληροφορούμαι για άγριες κακοποιήσεις και θανατώσεις “αθώων” ζώων κυρίως με τον φριχτό τρόπο της ύπουλης δηλητηρίασης (με φόλα).
 
Από αφηγήσεις και λιγότερο από δική μου εμπειρία, βεβαιώθηκα, ότι η συμπεριφορά των συμπατριωτών μας, περισσότερο στα χωριά και λιγότερο στις πόλεις, ήταν και εξακολουθεί να είναι απέναντι στα ζώα σκληρή και “απάνθρωπη”.
 
Παλιότερα οι κάτοικοι των χωριών βασάνιζαν και κακοποιούσαν κυρίως τα άλογα και τα γαϊδούρια, ενώ τα παιδιά είχαν σαν “διασκέδαση” να βασανίζουν γάτες και σκύλους μέχρι θανάτου χωρίς να εξαιρούνται και άλλα άκακα ζωάκια, όπως οι χελώνες και τα πουλιά.
Μετά την ένταξή μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σκέφτηκαν οι ηγέτες μας ν’ αναμορφώσουν τη σχετική νομοθεσία για την αποτελεσματική προστασία των ζώων, κυρίως από τους ανθρώπους. Και, σε αντίθεση με τις αστοχίες σε άλλους τομείς της κοινωνικής ζωής, οι εθνοπατέρες μας, μετά από “διαβούλευση”, ψήφισαν τον νόμο 4039/02.02.2012, με τον τίτλο “για τα δεσποζόμενα και τα αδέσποτα ζώα συντροφιάς και την προστασία των ζώων από την εκμετάλλευση ή τη χρησιμοποίηση με κερδοσκοπικό σκοπό”, αντικαθιστώντας το προγενέστερο ανεπαρκές νομικό πλαίσιο προστασίας [με το άρθρο 23 του νόμου 4039/2012 καταργήθηκαν οι περισσότερες διατάξεις του προηγούμενου νόμου 3170/2003 καθώς και κάθε άλλη γενική ή ειδική διάταξη, που ρυθμίζει με διαφορετικό τρόπο θέματα του νέου νόμου].
 
Πρόκειται, για σημαντική πρόοδο, τουλάχιστο σε επίπεδο νομοθέτησης και κάνω την ευχή ανάλογη πρόοδος να έχει σημειωθεί στις συμπεριφορές μας έναντι των ζώων, των κατοικίδιων και μη, για να νοιώσουμε πως ξεφύγαμε από την υπανάπτυξη και εκπολιτιζόμαστε. Γιατί πραγματικά ο πολιτισμός ενός λαού δεν φαίνεται μόνο από τον τρόπο που συμπεριφέρεται ο ένας προς τον άλλο, δηλαδή από τους τρόπους καλής συμπεριφοράς, που διευκολύνουν τη μεταξύ μας επικοινωνία, ούτε στο αν διατηρούμε το περιβάλλον καθαρό (παράδειγμα η Κεφαλονιά), αν δεν ρυπαίνουμε τους δρόμους εκτοξεύοντας γόπες, χαρτομάντηλα και σκουπίδια από τα αυτοκίνητά μας, αν δεν φτύνουμε και δεν ρευόμαστε. Πολύ περισσότερο τον πολιτισμό μιας κοινωνίας τον δείχνει ο τρόπος της συμπεριφοράς προς τα ζώα και το ενδιαφέρον κάθε πολίτη για αυτά, τα οποία, με βάση τον πρόσφατο νόμο, απέκτησαν συγκεκριμένα δικαιώματα και αποτελεσματική προστασία.
 
Με το πρώτο άρθρο του νέου νόμου προσδιορίζεται, ότι ζώο είναι κάθε έμβιος οργανισμός, που συναισθάνεται και κινείται σε ξηρά, αέρα και θάλασσα ή οποιοδήποτε άλλο υδατικό οικοσύστημα ή υγροβιότοπο.
 
Σχετικά με τα συναισθήματα των ζώων άμεση και άριστη γνώση έχουν όσοι διαθέτουν κατοικίδιο ή κατοικίδια, κυρίως γάτες και σκύλους, και είναι πολλά τα παραδείγματα συναισθηματικής προσήλωσης του σκύλου ή της γάτας στους ανθρώπους που ξεπερνάει κάθε φαντασία.
Με τον ίδιο νόμο προσδιορίζεται η έννοια της ευζωίας που είναι το σύνολο των κανόνων, τους οποίους πρέπει να εφαρμόζει ο άνθρωπος στα ζώα, αναφορικά με την προστασία τους και την καλή μεταχείρισή τους, έτσι ώστε να μην πονούν και υποφέρουν, την παραμονή τους σε στεγνό, καθαρό και προστατευμένο από τις καιρικές συνθήκες, χωρίς να είναι μόνιμα δεμένα και διαβιούντα εντός ακατάλληλων κατασκευών (π.χ. μεταλλικών), τη φροντίδα για ιατρική περίθαλψη και χορήγηση κατάλληλης τροφής και νερού, την καθημερινή άσκηση και τον περίπατό τους και γενικά τη μέριμνα για σεβασμό της ύπαρξής τους.
 
Θα έλεγε κανείς ότι αυτός ο νόμος συντάχθηκε από ανθρώπους με ανθρωπιά, με συναίσθημα, ευαισθησίες και ψυχική καλλιέργεια και δεν μοιάζει με τους άλλους, τις χιλιάδες, νόμους που παράγονται από τη Βουλή δήθεν για το καλό μας και κατ’ ουσία για να περιορίζονται τα δικαιώματα και ν’ αναιρούνται οι ελευθερίες μας.
 
Σε άλλο σημείο του ίδιου άρθρου, προσδιορίζονται οι έννοιες του ζώου συντροφιάς, του αδέσποτου και του επικίνδυνου ζώου. Αναφέρονται ποια είναι τα μικρά ζώα συντροφιάς, προνοούνται καταφύγια αδέσποτων ζώων και γίνεται ιδιαίτερη μνεία για τις νόσους των ζώων, για το τι σημαίνει τσίρο και θίασος ζώων, ώστε, στη συνέχεια, με άλλες διατάξεις του ίδιου νόμου, ν’ απαγορευτεί η χρησιμοποίηση των ζώων και ο βασανισμός τους για διασκέδαση.
 
Καθιερώνονται οι αρμόδιες αρχές για την προστασία και για τον έλεγχο των κανόνων προστασίας των ζώων. Επίσης προβλέπονται ποινικές κυρώσεις εναντίων εκείνων που κακομεταχειρίζονται, βασανίζουν και βλάπτουν τα ζώα.
Οι ποινές ξεκινούν από ένα μέχρι και πέντε έτη και συνδυάζονται με πρόστιμα από 5.000 μέχρι 15.000 ευρώ.
Ολόκληρος ο νόμος διέπεται από σύγχρονο πνεύμα και παρέχει αποτελεσματική προστασία και αληθινά δικαιώματα στα ανυπεράσπιστα ζώα καθώς και τιμωρία στους παραβάτες των δικαιωμάτων των ζώων.
Η νέα νομοθεσία αποτελεί μια αληθινή όαση πολιτισμού, αισιοδοξίας και χαράς μέσα στην έρημο της εκτεταμένης οικονομικής, πολιτικής, πολιτιστικής και κοινωνικής οξύτατης κρίσης.
Κι ας κατανοήσουμε επί τέλους πως η Γη δεν ανήκει μόνο στους ανθρώπους. Ανήκει και στα άλλα πλάσματα, αυτά που δημιούργησε η θεϊκή Πνοή.
 
 
 
Ε. Παπαδάκης
Your rating: None Average: 5 (5 votes)