Τρίτη 3 Οκτωβρίου 2017


Νέα νομοθεσία περί ναρκωτικών

 

Την 20.03.2013 δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα της Κυβέρνησης [ΦΕΚ 74, τεύχος πρώτο, της 20.03.2013] ο νέος νόμος 4139/2013 για τα ναρκωτικά (νόμος περί εξαρτησιογόνων ουσιών και άλλες διατάξεις), ο οποίος καταρτίστηκε από ειδική νομοπαρασκευαστική επιτροπή, με επί κεφαλής καθηγητή του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
 
Με τον νέο νόμο έγινε προσπάθεια “εκσυγχρονισμού” της νομοθεσίας, με την οποία η Πολιτεία θέλει ν’ αντιμετωπίσει τη μάστιγα του εμπορίου και της διακίνησης των ναρκωτικών, χωρίς να εξοντώνει τους τοξικομανείς.
 
Αν η πρόσφατη αυτή νομοθέτηση είναι επιτυχής ή όχι θα φανεί από τον τρόπο, με τον οποίο θα εφαρμοστεί.
 
Από τα άρθρα του νόμου προκύπτει πως έγιναν κάποια δειλά βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση για την αντιμετώπιση των τοξικομανών σαν άρρωστων, όπως πραγματικά είναι, και όχι σαν αδίσταχτων εγκληματιών που πρέπει να εξοντωθούν. Αλλά και πάλι, προβλέπεται επιβολή ποινών σε βάρος και των εξαρτημένων από τα ναρκωτικά, δηλαδή σε βάρος ασθενών που χρειάζονται θεραπεία και όχι τον ψεύτικο “σωφρονισμό” του εγκλεισμού στις φυλακές για να πεθάνουν.
 
Η ανάγκη για τη νέα νομοθέτηση προέκυψε από τη διαπίστωση, ότι ο πόλεμος εναντίον του εμπορίου των ναρκωτικών δεν στέφτηκε από επιτυχία και η επιβολή εξοντωτικών ποινών “επί δικαίων και αδίκων” δεν περιόρισε τη διακίνηση καθώς και τη διάδοση των ναρκωτικών. Αυτό συνέβη, επειδή, κατά κανόνα, τα δικαστήρια καταδικάζουν με πολυετείς καθείρξεις άρρωστους, που είχαν την ατυχία να εξαρτηθούν από τα ναρκωτικά, κάποιους άπειρους νεαρούς, ξένους μετανάστες και γενικά αδύνατους, που δεν έχουν τα μέσα ν’ αμυνθούν και ν’ αποδείξουν την αθωότητά τους. Αντιθέτως, οι αδίσταχτοι έμποροι και, μάλιστα, οι μεγαλέμποροι ναρκωτικών παραμένουν στο απυρόβλητο (χωρίς να ξεχνάμε και τους λεγόμενους “επίορκους” αστυνομικούς που διαπρέπουν στη διακίνηση ναρκωτικών και σπάνια αποκαλύπτονται).
 
Γι’ αυτό, ο νέος νόμος περιέλαβε σειρά από ρυθμίσεις που έχουν σαν σκοπό την ιατρική αντιμετώπιση των τοξικομανών και την εφαρμογή  νέας σωφρονιστικής αντίληψης για τους παραβάτες.
 
Στο εξής οι τοξικομανείς θα πρέπει ν’ αντιμετωπίζονται (κατά κανόνα) με μέτρα θεραπείας και όχι με μέτρα ποινικής εξολόθρευσης. Διατηρείται όμως η απειλή ακραίων ποινών πρόσκαιρης και ισόβιας κάθειρξης για εκείνους που θα χαρακτηριστούν σαν έμποροι ναρκωτικών.
 
Προβλέπεται αυστηρότερο πλαίσιο ποινών για τους μεγαλέμπορους ναρκωτικών καθώς οι ιδιαίτερα διακεκριμένες περιπτώσεις διακίνησης, όπως όταν ο δράστης κάνει χρήση όπλων ή έχει σκοπό να προκαλέσει τη χρήση ναρκωτικών από ανήλικο ή να μεταχειριστεί ανήλικο για την τέλεση του εγκλήματος ή προκάλεσε βαριά σωματική βλάβη ή θάνατο ή ενεργεί κατ' επάγγελμα, τιμωρούνται με ισόβια κάθειρξη ή με πρόσκαιρη κάθειρξη 10-20 ετών και χρηματική ποινή, η οποία φτάνει έως και τις 600.000 ευρώ.
 
Με το άρθρο 20 § 1 του νέου νόμου προβλέπεται, ότι “όποιος διακινεί παράνομα ναρκωτικά, τιμωρείται με κάθειρξη τουλάχιστον οκτώ ετών και με χρηματική ποινή μέχρι τριακόσιες χιλιάδες ευρώ”, ενώ με άλλα άρθρα ξεχωρίζουν
 
(α΄) ιδιαίτερες περιπτώσεις, που αναφέρονται σε διακίνηση μικροποσοτήτων ναρκωτικών, με πρόβλεψη επιβολής ποινής μέχρι τριών ετών,
 
(β΄) διακεκριμένες περιπτώσεις, με πρόβλεψη ποινής κάθειρξης τουλάχιστον δέκα ετών και με χρηματική ποινή από 50.000 μέχρι 500.000 ευρώ, και
 
(γ΄) ιδιαίτερα διακεκριμένες περιπτώσεις, με πρόβλεψη ισόβιας κάθειρξης ή πρόσκαιρης κάθειρξης τουλάχιστον δέκα ετών και με χρηματική ποινή από 50.000 μέχρι 600.000 ευρώ και, σε πιο βαριές παραβάσεις, με πρόβλεψη ισόβιας κάθειρξης και με χρηματική ποινή από 50.000 μέχρι 1.000.000 ευρώ.
 
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του νέου νόμου περί ναρκωτικών, στις ιδιαίτερα διακεκριμένες περιπτώσεις αποκλείεται η ηπιότερη αντιμετώπιση του εξαρτημένου, δηλαδή του άρρωστου, δράστη, ο οποίος πλέον δεν έχει μειωμένο πλαίσιο ποινής, αλλά πλήρη ποινή.
 
Μεταξύ των διατάξεων του νέου νόμου, περιλαμβάνεται και η σημαντική πρόβλεψη, ότι “όσοι απέκτησαν την έξη της χρήσης ναρκωτικών και δεν μπορούν να την αποβάλλουν με τις δικές τους δυνάμεις, υποβάλλονται σε ειδική μεταχείριση”.
 
Εξ άλλου, με τον ίδιο νόμο, καθιερώνεται, ακόμα, ο θεσμός “Εισαγγελέα Εγκλημάτων Διαφθοράς”, ο οποίος θα εκτελεί τα καθήκοντά του κατά πλήρη και αποκλειστική απασχόληση και θα συνεπικουρείται από τουλάχιστον δύο Εισαγγελείς ή Αντεισαγγελείς Πρωτοδικών. Η επιλογή του θα γίνεται από Ανώτατο Δικαστικό Συμβούλιο ενώ, όπως έχει διευκρινίσει ο υπουργός Δικαιοσύνης, η σύσταση της συγκεκριμένης εισαγγελικής θέσης δεν αποσκοπεί στην κατάργηση των θεσμοθετημένων θέσεων των δύο Οικονομικών Εισαγγελέων.
 
Προβλέπεται δε, συγκεκριμένος χρόνος, μέσα στον οποίο θα πρέπει να περατώνεται η ανάκριση, η υποβολή πρότασης από τον Εισαγγελέα στο δικαστικό συμβούλιο και η έκδοση του σχετικού βουλεύματος σε υποθέσεις διαφθοράς, μείζονος κοινωνικού ενδιαφέροντος και δημοσίου συμφέροντος, στις οποίες οι κατηγορούμενοι κρατούνται προσωρινά, ώστε ν’ αντιμετωπιστεί το “φαινόμενο” της αποφυλάκισης αυτών, λόγω συμπλήρωσης του 18μηνου.
 
Στην τελευταία αυτή περίπτωση παρατηρείται εμμονή στον βάρβαρο θεσμό της προφυλάκισης, δηλαδή στη στέρηση της ελευθερίας χωρίς δίκη, που, παρά τις κατά καιρούς χλιαρές νομοθετικές προσπάθειες, συγκεντρώνει την ανεξήγητη προτίμηση δικαστών και εισαγγελέων.
 
Έχω την άποψη, ότι η ψήφιση του νέου νόμου δεν πρόκειται να συμβάλλει στην καταπολέμηση του εμπορίου καθώς και της διακίνησης της χρήσης των ναρκωτικών, εάν δεν ληφθούν και άλλα μέτρα υπέρ των νέων, και όχι μόνο, και εάν δεν αποκτήσει η παρακμασμένη κοινωνία μας αρχές, αξίες και οράματα, που μόνο εμπνευσμένοι άνδρες και γυναίκες μπορούν να υποστηρίξουν, να προβάλλουν, να καθιερώσουν και, κυρίως, να υπηρετήσουν.
 
 
 
Ε. Παπαδάκης
Your rating: None Average: 5 (17 votes)