Τετάρτη 6 Δεκεμβρίου 2017


Σύνδρομο Επαγγελματικής Εξουθένωσης- burnout

 Σύνδρομο Επαγγελματικής Εξουθένωσης- burnout

  • Σηκώνεστε με δυσκολία από το κρεβάτι για να πάτε στη δουλειά σας;
  • Όταν είστε στην εργασία σας εύχεστε να ήσασταν κάπου αλλού;
  • Ζηλεύετε τους ανθρώπους που είναι ευχαριστημένοι με τη δουλειά τους;
  • Σας προκαλεί θλίψη η σκέψη ότι «αύριο είναι Δευτέρα;»

Το Σύνδρομο Επαγγελματικής Εξουθένωσης (Σ.Ε.Ε.) περιγράφτηκε πρώτη φορά το 1974 από τον ψυχαναλυτή Freudenberger για να εξηγήσει τη διαδικασία της σωματικής και ψυχικής φθοράς στον εργασιακό τομέα.

Προφίλ Εργαζομένου με Σύνδρομο Επαγγελματικής Εξουθένωσης: Αξιοσημείωτο είναι ότι πρόκειται για ανθρώπους ευσυνείδητους που ξεκίνησαν με ενθουσιασμό την εργασία τους με πολλά όνειρα κι ιδέες και με πολλές φιλοδοξίες. Στην πορεία όμως κατέληξαν να αδιαφορούν, να είναι μόνιμα κουρασμένοι, θλιμμένοι ενώ πολλές φορές εμφανίζουν και προβλήματα υγείας. Οι άνθρωποι αυτοί τείνουν να μη θέτουν ρεαλιστικούς στόχους και επιδιώκουν «τελειότητα» ενώ δυσκολεύονται να πουν «όχι» μην θέλοντας να δυσαρεστήσουν κανέναν. Τέλος, δυσκολεύονται να ξεχωρίσουν την επαγγελματική από τη προσωπική τους ζωή.

Ο Freudenberg έδωσε τον ακόλουθο ορισμό: «To burnout είναι μια κατάσταση κόπωσης και εξουθένωσης που προκαλείται από την αφοσίωση σε μια αιτία, έναν τρόπο ζωής ή μια σχέση που αποτυχαίνει να αποδώσει μια αναμενόμενη επιβράβευση.»

Λόγοι που οδηγούν στην Επαγγελματική Εξουθένωση:

  • Ατελείωτος όγκος δουλειάς που συνεπάγεται μόνιμη αγωνία για τον εργαζόμενο να διεκπεραιώσει τις υποχρεώσεις του.
  • Μεγάλο φάσμα καθηκόντων
  • Παρόλο που καταβάλει φιλότιμες προσπάθειες δεν αναγνωρίζεται η προσπάθειά του από τους ανώτερούς του και υπάρχει συνεχής κριτική ότι «μπορεί και καλύτερα».
  • Μη μόνιμη θέση εργασίας που προκαλεί συνεχή ανασφάλεια στον εργαζόμενο.
  • Η ανταμοιβή δεν είναι ανάλογη της προσφοράς του.
  • Προστριβές και διαμάχες με συναδέλφους ή προϊσταμένους
  • Ρουτίνα
  • Έλλειψη αυτονομίας κι ελέγχου

Προειδοποιητικά σημάδια:

  • Απώλεια ευχαρίστησης, ενεργητικότητας και κινήτρου
  • Ψυχική ασθένεια στην οικογένεια.
  • Διαμαρτυρίες για τη κατάσταση εργασίας του
  • Απομόνωση από τους συναδέλφους του
  • Ανυπομονησία
  • Αίσθημα «παγίδευσης»

Αντιμετώπιση Συνδρόμου Επαγγελματικής Εξουθένωσης: η αναγνώριση του προβλήματος αποτελεί τη βάση για την αντιμετώπισή του. Η οριστική επίλυση του θέματος δεν είναι εύκολη και πολλές φορές χρειάζεται μακροχρόνια προσπάθεια. Ωστόσο αν πάσχετε από το Σ.Ε.Ε. μπορείτε να ξεκινήσετε με τα παρακάτω:

  • Οργανώστε καθημερινά τις αρμοδιότητες σας αφήνοντας επιπλέον χρονικό περιθώριο από την μια εργασία στην άλλη. Καθορίστε στόχους και προτεραιότητες.
  • Μην συζητάτε στα διαλείμματά σας (τα οποία δεν πρέπει να παραλείπετε) για εργασιακά θέματα.
  • Προσπαθήστε να θέσετε ρεαλιστικούς στόχους για τον φόρτο εργασίας που μπορείτε να αναλάβετε.
  • Εξασκηθείτε να λέτε «όχι» όταν είναι αδύνατον να φέρετε σε πέρας μια εργασία στον απαιτούμενο χρόνο.
  • Αποφύγετε τις υπερωρίες έχοντας ένα σταθερό ωράριο που αφήνει στον εαυτό σας περιθώρια χαλάρωσης
  • Προσπαθήστε να τρώτε σωστά και να ξεκουράζεστε.
  • Αφιερώστε χρόνο σε εξω- επαγγελματικές δραστηριότητες (διασκέδαση, αθλητισμός κ.α)
  • Προσπαθήστε να μην αφιερώνετε χρόνο για εργασία τα Σαββατοκύριακα και τις αργίες.
  • Μη διστάσετε να ζητήσετε τη βοήθεια κάποιου ειδικού όταν τα πράγματα δυσκολεύουν.

Θεοφίλη Δήμητρα, Κοινωνική Λειτουργός- Ψυχοθεραπεύτρια,

www.dimitratheofili.gr
dimitratheofili@yahoo.com
2107226438

 

Your rating: None Average: 5 (13 votes)