Σαββάτο 16 Δεκεμβρίου 2017


Το μετρό της Μόσχας

Το μετρό της Μόσχας λειτούργησε για πρώτη φορά το 1935 και σήμερα εξυπηρετεί 185 σταθμούς σε 12 διαφορετικές γραμμές μήκους 305,5 χιλιομέτρων. Είναι το δεύτερο μεγαλύτερο σε επιβατική κίνηση μέσο μαζικής μεταφοράς μετά το μετρό του Τόκυο, μεταφέροντας καθημερινά περισσότερους από 8 εκατομμύρια επιβάτες.

 

Στην πραγματικότητα, το μετρό της Μόσχας δεν είναι μόνο ένα μέσο μαζικής μεταφοράς. Αποτελεί στολίδι και σύμβολο για την πόλη της Μόσχας, ενώ στην ιστορία έχει μείνει η επική προσπάθεια κράτους και πολιτών για τη συνέχιση των έργων κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

 

Τα πρώτα σχέδια για ένα υπόγειο μέσο μεταφοράς πραγματοποιήθηκαν το 1902, ενώ λειτουργούσαν ήδη τα υπόγεια μετρό στο Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη. Παρόλα αυτά, τα σχέδια καθυστέρησαν και αναβίωσαν από το Στάλιν μερικά χρόνια αργότερα. Η πρώτη γραμμή που κατασκευάστηκε ήταν η Sokolnicheskaya και εγκαινιάστηκε το 1935 με μόνο 13 σταθμούς. Ο Στάλιν ονόμασε το μετρό «Τα Παλάτια του Λαού» (The Peoples Palaces) και αυτό γιατί οι περισσότεροι από τους σταθμούς, που χτίστηκαν στην εποχή του, αποτελούν μέχρι και σήμερα ένα εκλεκτικό μείγμα μπαρόκ, κλασικισμού και σοβιετικού ρεαλισμού, με εξιδανικεύσεις ιστορικών χαρακτήρων, παραστάσεις από σημαντικές νίκες και σκηνές από τον αθλητισμό, τη βιομηχανία, τη γεωργία, το πολεμικό παρελθόν, το παρόν και το φωτεινότερο μέλλον. Το θέμα ήταν να αναδειχθεί η αρμονία, ο πλούτος, η ισότητα και η ευτυχία του σοβιετικού συστήματος.

 

Μερικές από τις μαρμάρινες και ημιπολύτιμες πέτρες, που χρησιμοποιήθηκαν για χτίσουν και να διακοσμήσουν τους πρώτους σταθμούς, λήφθηκαν από τους κομψούς καθεδρικούς που ο Στάλιν είχε αποσυνθέσει, συμπεριλαμβανομένου και του πρωτότυπου καθεδρικού του Χριστού του Σωτήρως.

 

350px-Cathedral_of_Christ_the_Saviour_Moscow.jpg

 

Κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου το σύστημα του μετρό χρησιμοποιήθηκε και ως καταφύγιο αεροπορικών επιδρομών!

 

metrowar.jpg

 

Το 1941, ο Στάλιν γιόρτασε την 24η επέτειο της Μπολσεβίκικης επανάστασης στο σταθμό του μετρό Mayakovsky. Τα τραίνα ήταν σταματημένα στις αποβάθρες και ένας επιμελημένος μπουφές περίμενε τους 300 τυχερούς φιλοξενούμενους ενώ οι Ναζί βομβάρδιζαν τη Μόσχα από πάνω..

 

stalinmayakovsky.jpg

 

Ο σταθμός Kropotkinskaya που άνοιξε στις 15 Μαΐου του 1935 ήταν ένας από τους πρώτους σταθμούς και σχεδιάστηκε από τον αρχιτέκτονα A.N. Dushkin. Ο Dushkin χρησιμοποίησε μάρμαρα από τον καθεδρικό του Καθεδρικού Ναού του Χριστού του Σωτήρως για να διακοσμήσει το εσωτερικό.

 

KROPOTKINSKAYA3.jpg

 

Αυτός ο σταθμός ονομάστηκε αρχικά «Το Παλάτι των Σοβιετικών» επειδή ήταν δίπλα στο προγραμματισμένο υπερπολυτελές παλάτι των Σοβιετικών που επρόκειτο να χτιστεί ακριβώς δίπλα, κάτι που δεν έγινε ποτέ.

 

KROPOTKINSKAYA.jpg

 

Το εσωτερικό του σταθμού φαίνεται περισσότερο σαν ένα υπόγειο παλάτι παρά ένας εν λειτουργία σταθμός.  

Ο σταθμός Ploshad Rovolutsi που άνοιξε στις 31 Μαρτίου του 1938 είναι ένας από τους σταθμούς που πραγματικά μας κόβουν την ανάσα.

 

ploshad revolutsi.jpg

 

Τις περίτεχνες καμάρες του σταθμού φρουρούν άγρυπνα, τα 76 χάλκινα αγάλματα του γλύπτη Manizer, μεταξύ των οποίων υπάρχουν στρατιώτες με όπλα έτοιμα για μάχη και αγρότες με σφυριά και δρεπάνια.

 

08(1).jpg11(1).jpg

05(1).jpg

 

Αυτός ο σταθμός είναι αδιαμφισβήτητα ένας από τους σταθμούς που δεν πρέπει να χάσετε.

 

Ο σταθμός Mayakovskaya αποτελεί έναν από τους πιο εντυπωσιακούς σταθμούς από άποψης αρχιτεκτονικής.

 

mayakovskaya 2.jpg  

 

Τα περίτεχνα μωσαϊκά σχεδιασμένα από τον καλλιτέχνη Deineka, απεικονίζουν μια σκηνή με τίτλο «Μία ημέρα στη γη των Σοβιετικών»  και παρουσιάζουν τη χαρούμενη καθημερινότητα των εργατών της Σοβιετικής εποχής, από το πρωινό τους ξύπνημα, τη δουλειά στα χωράφια και τα εργοστάσια και την επιστροφή τους στο σπίτι για ξεκούραση με τη δύση του ηλίου.

 

07.jpg

mayakovskaya 4.jpgmayakovskaya 3.jpg

 

Ο σταθμός Novokuznetskaya, άνοιξε κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου στις 20 Νοεμβρίου του 1943.

 

novokuznetskaya 3.jpg

 

Καθώς οι Σοβιετικοί μάχονταν κατά των Ναζί, το άνοιγμα αυτού του καθ’ όλα στρατιωτικού σταθμού συμβόλιζε τη δύναμη της Σοβιετικής εξουσίας.

 

novokuznetskaya 2.jpg

 

Οι αρχιτέκτονες Baranov και Bykov διακόσμησαν το σταθμό με ήρωες από τη Σοβιετική ιστορία, ενώ ο Deineka σχεδίασε τα μωσαϊκά, πιστά αντίγραφα από πολιορκίες του Λένινγκραντ κατά τη διάρκεια της πολιορκίας.

 

novokuznetskaya.jpg

 

Οι αξιοπρόσεκτοι μαρμάρινοι πάγκοι στις πλατφόρμες λήφθηκαν από τον Καθεδρικό του Χριστού του Σωτήρως κατά την κατεδάφισή του.

 

Μερικές ακόμα απεικονίσεις..

 

04 (1).jpg 

05.jpg

02(1).jpg

13.jpg

16.jpg

11.jpg

21.jpg

32.jpg

43.jpg

novoslobodskaya 3.jpg 

Novoslobodskaya.jpg

ghasdznhj.jpg

avtozavodskaya.jpg

38.jpg

dsaGjkuhyk.jpg

 

Πέρα από τους παραπάνω αξιοπρόσεκτους σταθμούς, το Μετρό της Μόσχας σας υπόσχεται πολλές εκπλήξεις κατά την περιήγηση σας στους σταθμούς της, καθώς όλες οι ταμπέλες και οι ανακοινώσεις είναι στα Ρωσικά και η πλειοψηφία των πολιτών της δεν μιλάνε Αγγλικά.

Αν είσαστε λάτρεις της περιπέτειας, εφοδιαστείτε με χάρτες, μελετήστε καλά τις κινήσεις σας, και προετοιμαστείτε να χαθείτε, στην κυριολεξία, μέσα στη Μοσχοβίτικη χλιδή του Σοβιετικού παρελθόντος..

 

Πηγές: http://www.smartmoscow.com/metro/metrostation.htm , http://www.beeflowers.com/Metro

 

Μαρία Κοντογιάννη  

 

 

 

 

Your rating: None Average: 4.9 (13 votes)